سیب سرخ

یکی از بهترین انواع سیب

میان وعده

سالاد

پختن

سس

more and less red delicious 1

1

مشخصات

سیب‌های سرخ اندازه‌ای متوسط ​​تا بزرگ دارند و به طور متوسط ​​۶ تا ۸ سانتی‌متر قطر دارند و شکلی مخروطی و کشیده با شانه‌های پهن و صاف دارند که به سمت پایه‌ای باریک و نوک‌تیز باریک می‌شوند.

2

طعم

سیب‌های سرخ اکثرا به صورت خام مصرف می شوندو طعمی طراوت‌ بخش، ملایم و شیرین دارند. این سیب‌ها به دلیل طعم شیرین و خنثی ملایم خود شناخته می‌شوند.

3

ارزش تغذیه

سیب‌های سرخ منبع ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی، فیبر برای تنظیم دستگاه گوارش، پتاسیم برای تعادل سطح مایعات در بدن و ویتامین A برای حفظ عملکرد سالم اندام‌ها هستند. این نوع سیب همچنین ویتامین E برای کاهش التهاب، ویتامین K برای کمک به تولید بافت استخوانی، کلسیم برای ساختن دندان‌ها و استخوان‌های قوی و سایر مواد مغذی مانند منیزیم، بور، مس، آهن، روی و فسفر را فراهم می‌کند.

کاربرد

سیب های سرخ طعمی ملایم، خنثی و کمی شیرین دارند که برای مصرف تازه مناسب هستند. این نوع سیب را می‌توان فوراً مصرف کرد، اما پوست آن به سختی معروف است و همین امر باعث می‌شود برخی از مصرف‌کنندگان قبل از مصرف، سیب‌ها را پوست بگیرند. توصیه می شود سیب ها را خنک مصرف کنید. سیب‌های سرخ را می‌توان در سالاد خرد کرد، در سالاد کلم خرد کرد و با مخلوط میوه‌ها و کاسه‌های غلات مخلوط کرد. این نوع سیب را می‌توان روی نان تست کره بادام زمینی لایه لایه قرار داد، یا به عنوان یک تزئین خوراکی، به شکل‌های مختلف برش داد. به علاوه مصرف تازه، سیب های سرخ  را می‌توان پخت، اما بافت آنها نرم می‌شود و گوشت آنها به سرعت تجزیه می‌شود. سیب‌ ها را می‌توان در سس‌ ها جوشاند، به عنوان غلیظ‌ کننده در سوپ‌ها استفاده کرد. همچنین می‌توان آنها را در مربا، ژله و شربت پخت یا به عنوان یک افزودنی شیرین با آبمیوه‌ها مخلوط کرد. سیب‌های سرخ به خوبی با ادویه‌هایی مانند زنجبیل، دارچین، جوز هندی و میخک، پنیرهایی از جمله پارمزان، بری، گودا، فتا و پنیر بز، میوه‌هایی مانند گیلاس، شلیل، هلو و بلوبری و آجیل‌هایی از جمله بادام، کاج و گردو ترکیب می شوند.

نژاد و اطلاعات فرهنگی

سیب‌ های سرخ در ایالات متحده به عنوان گونه‌ای بی‌مزه، جویدنی و آردی شهرت نامطلوبی پیدا کرده بودند، اما این سیب‌ها همیشه در بین مصرف‌کنندگان نامطلوب نبوده‌اند. داستان سیب سرخ حکایت نوعی سیب است که به دلیل تقاضای بازار و تغییر ترجیحات، در طول زمان تغییر کرده است. وقتی این گونه برای اولین بار در قرن نوزدهم معرفی شد، متخصصان میوه‌شناسی و مورخان اغلب پرورش سیب‌ های سرخ را با تب طلا برابر می‌دانستند. هر پرورش‌دهنده‌ای که می‌خواست این گونه را در ایالات متحده پرورش دهد، می‌توانست این کار را انجام دهد و سیب‌ های سرخ در بسیاری از باغ‌ های سراسر ایالات متحده پرورش داده می‌شدند. سیب‌های سرخ به خاطر جهش طبیعی و ویژگی‌های رشد متفاوت، بدنام بودند. پرورش‌دهندگان شروع به انتخاب سیب‌های سرخ با رنگ تیره‌ تر، با این تصور که از نظر بصری جذاب‌تر به نظر می‌رسند و در نهایت، به پرورش‌دهندگان بر اساس رنگ پوست میوه پول پرداخت می‌شد. این گونه همچنین به علت قابلیت نگهداری طولانی‌تر پرورش داده شد که امکان صادرات و حمل میوه‌ها به مسافت‌های طولانی‌تر را فراهم می‌کرد. تأمین میوه‌های تازه به مؤسسات دولتی و شرکت‌های مختلف، از جمله بیمارستان‌ها، مدارس، هتل‌ها و برنامه‌های توزیع مواد غذایی در ایالات متحده، استفاده می‌شود. سیب‌های سرخ همچنین به میزان زیادی به اندونزی، مکزیک، خاورمیانه، چین و هند صادر می‌شوند و همین امر باعث شده است که تولیدکنندگان، باغ‌های سیب سرخ خود را برای افزایش درآمد بین‌المللی حفظ کنند.

جغرافیا و تاریخ

سیب‌ های سرخ بومی ایالات متحده هستند و به عنوان یک نهال تصادفی در باغ جسی هیات در الد پرو (آیووا) کشف شدند. خانواده‌ی هایت یک باغ سیب تأسیس کردند و چندین نوع سیب، از جمله سیب‌های زرد بلفلاور، را کاشتند. روزی در سال ۱۸۶۲، هایت متوجه نهالی شد که در باغ سیب زرد بلفلاور، خارج از ردیف رشد می‌کرد. هایت برای ردیف‌های منظم ارزش قائل بود و نهال را قطع کرد. مدتی بعد، او متوجه رشد دوباره نهال شد و آن را قطع کرد. پس از اینکه نهال برای سومین بار رشد کرد، شایعه شده است که هایت تسلیم نهال شد و گفت: «اگر باید زنده بمانی، می‌توانی.» هیات سرسختی نهال را تحسین کرد و درخت را پرورش داد و اجازه داد اولین میوه آن در سال ۱۸۷۲ ظاهر شود و سیب سرخ اورجینال به وجود آمد. متخصصان میوه‌کاری گمان می‌کنند که این گونه حاصل تلاقی سیب‌های زرد بلفلاور با سیب‌های واین‌سپ، شیپنوز یا سیب سیاه گیلی‌فلاور است. وقتی نهال میوه داد، هیات تحت تأثیر طعم میوه قرار گرفت و شروع به ارسال سیب به سایر پرورش‌دهندگان با نام تجاری هاکای کرد. سایر پرورش‌دهندگان و نهالستان‌ها عمدتاً سیب‌های هاکای را برای چندین سال نادیده گرفتند، زیرا ظاهر و شکل سیب بسیار مبهم تلقی می‌شد. در سال ۱۸۹۳، سیب‌ های هاکای به نمایشگاه بین‌المللی میوه‌های جدید، یک رویداد سراسری که توسط شرکت میوه برادران استارک برگزار می‌شد، ارائه شدند تا بهترین سیب تجاری بعدی انتخاب شود. کلارنس استارک به دنبال گونه‌ی جدیدی از سیب بود تا با سیب‌های بن دیویس، که در آن زمان بیشترین تولید تجاری را داشت، رقابت کند. سیب‌های بن دیویس به خاطر سرسختی، توانایی رشد در آب و هوای مختلف، مقاومت در برابر کبودی و خاصیت انبارداری طولانی‌مدت که به آنها اجازه می‌داد تا چندین ماه قبل از اختراع یخچال نگهداری شوند، شناخته شده بودند. این گونه اغلب به دلیل قابلیت تجاری‌اش «برطرف کننده رهن» لقب گرفته بود، اما طعم سیب معمولی تلقی می‌ شد. شرکت میوه برادران استارک، به دلیل اشتیاق به چیزی جدید، اولین نمایشگاه بین‌المللی میوه‌های جدید را در شهر لوئیزیانا در میسوری برگزار کرد. انواع سیب از بیش از ۲۷ ایالت به نمایشگاه ارائه شد و کلارنس ام. استارک میوه‌ها را به همراه هیئت داورانی که ظاهر و طعم آنها را ارزیابی می‌کردند، نمونه‌برداری کرد. وقتی کلارنس ام. استارک سیب‌های هاکای را امتحان کرد، اظهار داشت که سیب‌ها خوشمزه هستند و به سرعت توصیف آنها را در دفترچه قرمز کوچکی که برای نام‌های جدید میوه‌ها همراه داشت، نوشت. سیب‌های هاکای در سال ۱۸۹۳ برنده مسابقه شدند، اما اطلاعات تماس جسی هیات در فرآیند داوری گم شد و این گونه ناشناخته ماند. کلارنس ام. استارک مصمم بود که پرورش‌دهنده‌ی سیب‌های سرخ را پیدا کند و برای هر پرورش‌دهنده‌ی سیب در مسابقه‌ی سال ۱۸۹۳ نامه فرستاد و از آنها خواست که گونه‌های خود را در سال بعد ارائه دهند. هیات دوباره در سال ۱۸۹۴ سیب‌های هاکای را فرستاد و این سیب برای دومین سال متوالی مقام اول را کسب کرد. پس از نمایشگاه میوه، شرکت میوه برادران استارک به سرعت حق امتیاز سیب‌های هاکای را خریداری کرد و با استفاده از نامی که کلارنس ام. استارک در مسابقه سال گذشته نوشته بود، نام آنها را به دلیشز تغییر داد. در سال ۱۹۰۸ و ده سال بعد، شرکت میوه برادران استارک تقریباً ۷۵۰،۰۰۰ دلار برای تبلیغ سیب‌ های دلیشز هزینه کرد و در سال ۱۹۱۴ پس از ورود سیب‌های زرد که توسط برادران استارک به بازار عرضه شده بود، نام آنها را به سیب‌های سرخ تغییر داد. پس از عرضه تجاری، سیب‌ های سرخ به سرعت به یک محصول موفق تبدیل شدند و تا سال ۱۹۲۸ پرفروش‌ترین سیب در کشور شناخته شدند و تا دهه ۱۹۵۰ به عنوان میوه‌های اصلی باقی ماندند. با افزایش تولید انبوه، سیب‌های سرخ سرانجام به جای طعم، برای ظاهر و قابلیت نگهداری اصلاح نژاد شدند و این امر منجر به تغییر چشمگیر طعم، رنگ و بافت این گونه شد. امروزه، سیب‌ های سرخ هنوز هم به صورت تجاری در ایالات متحده کشت می‌شوند و عمدتاً در ایالت واشنگتن کاشته می‌شوند. تعداد کمتری از آنها در غرب میانه و شرق ایالات متحده کشت می‌شوند. سیب‌های سرخ در داخل کشور فروخته می‌شوند و همچنین به خارج از کشور به آسیا، خاورمیانه و مکزیک صادر می‌شوند.

ماندگاری

یک سیب کامل سرخ ، شسته نشده در محیط خنک، تاریک، خشک مانند کشو رطوبت(crisper drawer) یخچال تا حدود ۴ ماه ماندگاری دارد.

اصل و نسب

ناشناخته، به عنوان یک نهال تصادفی در مزرعه جسی هیات کشف شد.